Mit kíván a magyar gyermek?

4310-1495548007Megjelent  Nemzeti Pedagógus Kar “Ideális iskola 2017” pályázatának eredménye. Az első díjat elnyert pályamű egy akrosztikonra épül, így a lényege dióhéjban összefoglalható:

INSPIRÁLÓ + DIFFERENCIÁLÓ + EGÉSZSÉGTUDATOS + ÁRAMLAT-ÉLMÉNYT ADÓ + LÁTOGATÓBARÁT + INNOVATÍV + SOKSZÍNŰ = IDEÁLIS

A dolgozat zárómondata: Remélem, egyszer majd eljön az idő, amikor IDEÁLIS iskolában taníthatok. A kolléga a maga bevallása szerint 20 éve van a pályán. Türelmes és javíthatatlan optimista.

Az iskolapadban ülők nem engedhetik meg maguknak, hogy megvárják az idő eljövetelét. Itt és most, konkrét változásokat sürgetnek. Számonkérnek bennünket, türelmes és javíthatatlan optimistákat.

Mit kíván a magyar diákság?

“Képezze az oktatás alapját a 21. században szükséges készségek fejlesztése! Igazságos, demokratikus és modern oktatást minden diáknak!

  1. Neveljenek az iskolában elméleti és gyakorlati módon is kritikus gondolkodásra és felelős állampolgárságra!
  2. Rögzítsék a diákok kötelező óraszámának maximumát heti 30 órában a középiskolában, 25 órában az általános iskolában!
  3. Ne legyen kötelező a szakmai érettségi! Tegyék lehetővé az előrehozott érettségit minden tantárgyból! A törvényeknek megfelelően a továbbiakban minden érettségivel kapcsolatos változtatást felmenő rendszerben vezessenek be!
  4. Állítsák vissza a korlátozás nélküli szabad tankönyv-választást!
  5. Rendelkezzenek vétójoggal a diákönkormányzatok a diákokat érintő kérdésekben, választhassák meg szabadon a diákönkormányzatot segítő tanárt!
  6. Ne korlátozzák az oktatási intézmények a diákok és tanárok szólásszabadságát! Ne fenyegessék őket sem formálisan, sem informálisan!
  7. Semmilyen formában ne növeljék a tanév hosszát!
  8. Töröljék el a nulladik órákat, ne kezdődjön a tanítás reggel 8 óránál korábban!
  9. Ne lehessen az oktatásból kirekeszteni a 18 éven aluli diákokat!
  10. Támogassák a diákok tudományos sikereit és versenyeredményeit! Jutalmazzák ezeket többletponttal és magasabb ösztöndíjakkal!
  11. Hozzanak létre minden intézményben névtelen tanárértékelő rendszert, az eredményeket tegyék hozzáférhetővé.
  12. Állítsák vissza a felsőoktatási keretszámokat legalább a 2011-es szintre a továbbtanulási esélyegyenlőség érdekében!

Kezdjenek két héten belül miniszteri szinten, érdemi, sajtónyilvános egyeztetést a Független Diákparlamenttel!”

Okosak, határozottak. Nekem ti ne mondjátok, hogy nem tanítottunk nekik semmit! Vagy nem tőlünk tanulták? Azoktól az avítt nyikhajoktól, akiket – már akkor is! – annyi iskolából tanácsoltak el? Aztán meg érettségi tétel lett belőlük és szobrokat állítottak nekik. Feszengve pironkodnak a talapzatukon, szegények.

Én meg itt, a gyerekek között. A színpadról harsogja a lassan-unokám-lehetne rendező: – aki ugrál, velünk tart! – Nagy csapat maszái harcos, ugrálunk; ugrálok én is velük, csak kicsit előbb abba kell hagynom. Kifulladtam, mi tagadás. Lassan, ugye, 40 éve a pályán… Ők még bírják. Jórészt középiskolások. Meg a tanáraik. Meg mindenféle vegyes népség a perecárusig bezárólag. Ahogy felolvassák a 12 pontjukat (mondom, hogy tanítottunk nekik valamit!), mindenki bólogat. Pedig nincs szükségük arra, hogy igazat adjunk nekik.

VAN NEKIK. NEKIK VAN.

76vbKsEw6juJ1TEyos

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s